top of page

VERKOOPTRAINING voor medewerkers (Retail)

Medewerkers bepalen vaak op voorhand al of de klant een “kijker” of een “koper is.

Dit gebeurt echter vanuit een vooroordeel dat door verschillende referentie kaders wordt

beïnvloed.

Het direct met een verkoop gerichte vraag aanspreken van een klant leidt vaak tot dezelfde

reacties. De bekende vraag “kan ik u ergens mee helpen” zal dus vaak beantwoord worden

met “nee, ik kijk even rond”. Hierdoor ontstaat ook het idee bij de medewerker dat dit het

antwoord is dat iedere klant wel zal geven, dus is de motivatie om op een klant af te stappen steeds minder aanwezig.

Uiteraard is het stellen van een open vraag wenselijker, echter leidt dit ook niet altijd tot een verkoopgesprek met de klant.

Het is dus zaak om op het juiste moment het contact met de klant te maken en aan te

voelen in welke fase de klant zich bevindt.

Het observeren van de klant, interpreteren van de koopbehoefte en de juiste vragen stellen is dan ook vaak net dat stapje verder wat nodig is om de klant te adviseren en met een

gekocht item zijn weg te laten vervolgen.

De volgende onderwerpen worden dan ook in de training behandeld:

• Wat is een klant

• Hoe ziet de klant, klantgerichtheid

• Wat denkt de klant

• Tijdtabel

• Behoefte -, onderzoek -, twijfel - en beslissing fase.

• Wat doet u en wanneer

Deze “verkooptraining” wordt gegeven voor max. 15 personen en duurt een dagdeel

(ochtend, middag of avond) en zal bestaan uit een theoretisch gedeelte en een

praktijkgedeelte met een acteur

bottom of page