Mike de Wolf Training & Coaching
Omgaan met criminaliteit en gedragsverandering
VERKOOPTRAINING voor medewerkers (Retail)
VERKOOPTRAINING voor medewerkers (Retail)
Medewerkers bepalen vaak op voorhand al of de klant een “kijker” of een “koper is.
Dit gebeurt echter vanuit een vooroordeel dat door verschillende referentie kaders wordt
beïnvloed.
Het direct met een verkoop gerichte vraag aanspreken van een klant leidt vaak tot dezelfde
reacties. De bekende vraag “kan ik u ergens mee helpen” zal dus vaak beantwoord worden
met “nee, ik kijk even rond”. Hierdoor ontstaat ook het idee bij de medewerker dat dit het
antwoord is dat iedere klant wel zal geven, dus is de motivatie om op een klant af te stappen steeds minder aanwezig.
Uiteraard is het stellen van een open vraag wenselijker, echter leidt dit ook niet altijd tot een verkoopgesprek met de klant.
Het is dus zaak om op het juiste moment het contact met de klant te maken en aan te
voelen in welke fase de klant zich bevindt.
Het observeren van de klant, interpreteren van de koopbehoefte en de juiste vragen stellen is dan ook vaak net dat stapje verder wat nodig is om de klant te adviseren en met een
gekocht item zijn weg te laten vervolgen.
De volgende onderwerpen worden dan ook in de training behandeld:
• Wat is een klant
• Hoe ziet de klant, klantgerichtheid
• Wat denkt de klant
• Tijdtabel
• Behoefte -, onderzoek -, twijfel - en beslissing fase.
• Wat doet u en wanneer
Deze “verkooptraining” wordt gegeven voor max. 15 personen en duurt een dagdeel
(ochtend, middag of avond) en zal bestaan uit een theoretisch gedeelte en een
praktijkgedeelte met een acteur